رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه خود را متعهد به برنامه‌های اعلام شده می‌دانم، گفت: با قدرت در این مسیر گام‌ برخواهم داشت.

حسن روحانی بعدازظهر امروز در نخستین نطق تلویزیونی خود پس از انتخاب مجدد به سمت ریاست جمهوری، اظهار داشت: بیش از ۴۱ میلیون رأی تاریخ کشور را از توقف و تردید به درآورد و ایران را در مسیر توسعه و ترقی قرار داد.

وی خطاب به مردم گفت: مشارکت تاریخی شما در پای صندوق‌های رأی فارغ از اینکه به چه کسی رأی داده‌اید، شگفتی‌ساز شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اعتماد دوباره شما به من سبب شد که بار سنگینی بر دوش خود احساس کنم و امیدوارم وکیل شایسته‌ای برای مطالبات شما مردم باشم.

روحانی با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند شما را به ورطه نزاع‌های بیهوده قومی و قبیله‌ای و روستایی و شهری بکشاند، تصریح کرد: رأی منسجم شما در همه مناطق نشان داد که یک ملت هستید و یک رئیس‌جمهور می‌خواهید که خادم همه ملت باشد.

وی گفت: سلام و درود من به رهبری فرهیخته انقلاب که حکیمانه و مشفقانه امواج پرتلاطم انقلاب را آنچنان به ساحل آرامش هدایت کردند که شور و هیجان رقابت‌های انتخاباتی به صندوق عزت، استقلال و اقتدار ملت هدایت شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیروز انتخابات، ملت بزرگ ایران هستند، اظهار داشت: این پیروزیِ استقلال، آزادی و حاکمیت ملی و پیروزیِ صلح و آشتی بر تنش و خشونت و وحدت بر انشقاق و چنددستگی بود.

روحانی با گرامیداشت یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ادامه داد: هم‌چنین از برادرم سید محمد خاتمی، از یادگار امام راحل سید حسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری و از برادرم اسحاق جهانگیری تشکر می‌کنم. از همه فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس به ویژه رئیس محترم مجلس، خانواده‌های شهدا و فعالان فضای مجازی تشکر می‌کنم که این عظمت حضور را آفریدند؛ از خداوند بزرگ می‌خواهم که به این کمترین، شایستگی دهد که با خدمات خود حتی اعتماد آنان را که به من رأی نداده‌اند، کسب کنم و پاسدار عزت و حقوق همه ملت ایران باشم.

وی با بیان اینکه انتخابات صحنه تصمیم‌گیری و روشی مردم‌سالارانه برای حل اختلافات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بر پایه رأی مردم است و نه آغازی برای تداوم اختلافات، تصریح کرد: مردم ما راه آینده خود را انتخاب کرده‌اند و همه باید به خواست مردم احترام بگذارند.

به مخالفان احترام می‌گذارم

روحانی گفت: انتخابات پایان یافته و رئیس‌جمهور همه ملت ایران و نیازمند کمک همه آنها هستم، حتی کسانی که برنامه‌های من را قبول ندارند؛ دست یاری و دوستی خود را صمیمانه به سمت همه جناح‌ها، احزاب و اقشار ملت دراز می‌کنم و به حکم قانون، به مخالفان هم احترام می‌گذارم و حق آنها را برای انتقاد از دولت پاس می‌دارم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز ایران نیازمند گسترش روابط با دیگران بر پایه احترام و حفظ حقوق متقابل است، اظهار داشت: ملت ما مسیر زندگی در تعامل با دیگران و به دور از افراطی‌گری را برگزیده و در عین حال حاضر نیست تحقیر یا تهدیدی را بپذیرد.

وی تأکید کرد: انتخابات ما به همسایگان و منطقه اعلام کرد که راه تأمین امنیت در این منطقه، تقویت دموکراسی و احترام به آرای مردم است.

روحانی اظهار داشت: به نیروهای مسلحِ قهرمان در ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی افتخار می‌کنیم و اقتدار آنها را ضامن امنیت و آسایش مردم خود می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: اینک رئیس‌جمهور منتخب بیش از گذشته دست نیاز به سمت شما دراز می‌کند.

رئیس‌جمهور افزود: خود را متعهد به برنامه‌های اعلام شده و همه آنچه که به شما گفته‌ام، می‌دانم و در این مسیر با قدرت گام برخواهم داشت.

روحانی در پایان از همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات و رسانه‌ها تشکر کرد.