مهندس خندان‌دل معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور و رئيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور

به مناسبت آغاز به كار دوره پنجم شوراهاي اسلامي شهر و روستا و تقدير از زحمات و تلاشهاي اعضاي شوراهاي اسلامي دوره چهارم پيامي صادر و تاكيد كرد: شوراها با كاركردهاي متنوع‌ خود در زمينه‌هاي برنامه‌ريزي، راهبري امور عمومي شهر و روستا و نظارت بر حسن عملكرد شهرداري‌ها و دهياري‌ها، ركن بنيادي مديريت شهري و روستايي به شمار مي‌آيند.

به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور، متن پيام مهندس خندان‌دل به اين شرح است:

" خداوند متعال را سپاس مي‌گوييم كه بار ديگر اين فرصت را فراهم آورد تا تجربه ارزشمندي در عرصه مشاركت مردمي در مديريت امور كشور عزيزمان به بار نشيند و شوراهاي اسلامي شهر و روستا براي پنجمين‌بار از طريق انتخاباتي شكوهمند در گستره ايران اسلامي و با حضور درخشان مردم برگزيده شوند و در بخش مهمي از امور حاكميتي يعني مديريت شهري و روستايي، بازتاب‌ خواست و اراده تك‌تك زنان و مردان اين مرز و بوم در اداره امور محلي باشند.

تجربه جهانی نشان داده که دولت تصدی‌گرا، توفيق چنداني نداشته و دولتی موفق است که با بهره بردن از روش مدیریتی تسهیل‌گرایانه، امور مردم را براساس یک سازوکار متناسب و مطالعه‌شده به خود مردم واگذار نماید و بهترین روش در اين خصوص، سهیم نمودن مردم و نخبگان در مدیریت كشور در قالب نظام شورایی است.در ايران اسلامي نيز از يك‌سو به مصداق آيه شريفه «... و امرهم شورا بينهم ...» و از سوي ديگر به مصداق فرهنگ كهن ايراني كه همواره براي عقلا و انديشه‌ورزان و مشورت با آن‌ها در انجام امور ارزش والايي قائل شده و كارها را به سرپنجه تدبير، فراست و كياست آن‌ها پيش مي‌برد؛ نگاه شورامحور در اداره امور جايگاه والايي داشته است.

آغاز پنجمين دوره شوراهاي اسلامي كشور را مي‌توان فرصت مغتنمي براي بسط هرچه‌بيشتر تجربه گران‌سنگ مردم‌سالاري ديني در اين سرزمين دانست كه در ادامه تجارب ارزنده چهار دوره گذشته فعاليت شوراها حاصل آمده است. در اين برهه از تاريخ مديريت محلي در كشور، شوراها با كاركردهاي متنوع‌ خود در زمينه‌هاي برنامه‌ريزي، راهبري امور عمومي شهر و روستا و نظارت بر حسن عملكرد شهرداري‌ها و دهياري‌ها، ركن بنيادي مديريت شهري و روستايي به شمار مي‌آيند. شهرداري‌ها و دهياري‌ها در پرتو تعامل با شوراهاي اسلامي، دستاوردهاي ارزشمندي در اجراي طرح‌هاي عمراني-خدماتي، توسعه حمل‌ونقل عمومي، توسعه فرهنگي و اجتماعي شهرها و روستاها و ساير ابعاد توسعه پايدار داشته‌اند.

همچنين شوراهاي اسلامي نقشي محوري در تمركززدايي و واگذاري امور حاكميتي به سطوح محلي، كوچك‌سازي دولت، اجراي سياست‌ها و توسعه برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي، ارتقاي سطح سرمايه اجتماعي به‌مثابه موتور مولد توسعه پايدار،افزايش انسجام ملي و از همه مهم‌تر پيوند ميان حاكميت و مردم براي پيگيري مطالبات شهروندي برعهده دارند كه قابل واگذاري به هيچ نهاد ديگري نيست.

اينك در آستانه آغاز به كار پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا، فرصت را غنيمت مي‌شمارم تا به اعضاي محترم شوراهاي دوره‌هاي قبل به‌ويژه دوره چهارم خداقوت و خسته نباشيد بگويم و ضمن خير مقدم به اعضاي محترم شوراهاي دوره پنجم نويد دوران پرباري را در راهبري واحدهاي سرزميني خود داده و از آن‌ها تقاضا كنم تا راهبردها، سياست‌هاي كلان و توصيه‌هاي برنامه‌ريزان كشور را كه در چارچوب قوانين و مقررات ابلاغي و متون آموزشي از طريق مراجع رسمي در اختيار آنان قرار مي‌گيرد، نصب‌العين خود قرار داده و از نظرات كارشناسي انديشمندان توسعه پايداربهره‌مند شوندتا شاهد رشد و اعتلاي شهرها و روستاهاي كشور و در يك كلام ايران اسلامي عزيزمان باشيم.

از پروردگار يگانه براي تمامي كساني كه دغدغه توسعه و آباداني كشور را دارند و در اين راه خالصانه تلاش مي‌نمايند،‌ صميمانه آرزوي سعادت،‌ سلامت و توفيق روزافزون دارم."