شنبه01/ارديبهشت/1403
وداع با ماه خدا
دبیر علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری : احتمال بسیار زیاد روز دوشنبه عید فطر است

عشق به پایان نمی رسد حتی اگر هزار دفتر به آخر برسد. بگو نو کند زمان دفتر را به نام شوال که ما را هنوز سر عشق بازی است. بگو هلال را به نام فطر ابرو کمان کند که ما را هزاران ناوک در نگاه است. بگو قلم بردارند شاعران که در آغازی دگر دوباره شعر می شویم در دیوان غزل های بندگی و چه شکوهی دارد این بندگی که جهان را به بندگی خویش می کشد وقتی شرط انصاف را رعایت می کند و همه را سرگشته و فرمان بردار خویش می کند. آی عشق! رمضان به آخر رسید اما ما را با تو هنوز حکایت سحر است و عجب حکایتی است این آهوانه هایی که در جان مان به ضمانت برمی خیزند. چه شکوهی خواهیم داشت وقتی صبح دولت مان بدمد و روزه انتظار به فطر ظهور پیوند خورد و ما در باشکوه ترین فصل ردای امامت را بر شانه مستضعفان ببینیم که در تحقق وعده خدا، خلق را شکوهی ملکوتی بخشیده اند.

آی صدای پای عید می آیدو تا مبارک نوروز شوال فقط یک بامداد باقی است. خود را برای نماز عید آماده کنیم. آی...

 براساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری

مبلغ زکات فطره برای هر نفر 7 هزار تومان است

دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۶ را حداقل ۷۰۰۰ تومان اعلام کرد. فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. به گزارش پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، براساس محاسبات صورت‌گرفته، میزان زکات فطره برای یک نفر، با محاسبه‌ سه کیلو گندم، 7 هزار تومان است و پرداخت این مبلغ به‌عنوان فطریه، کفایت می‌کند. اما هم‌وطنان می‌توانند با توجه به برنجی که مصرف می‌کنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را، به‌عنوان فطریه بپردازند. اما در هر صورت پرداخت حداقل ۷۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت می‌کند.
موعد پرداخت زکات فطره از غروب روز آخر ماه مبارک رمضان تا ظهر روز عید است و برای کسانی که در نماز عید فطر شرکت می‌کنند،‌ بهتر است قبل از نماز عید این مبلغ را پرداخت یا از مجموع اموالشان جدا کنند. اما با توجه به استفتای صورت‌گرفته از معظم‌له، واریز زکات فطره قبل از حلول ماه شوال، برای پرداخت‌های اینترنتی که وجوهات به صورت امانت دریافت می‌شود، مانعی ندارد. افرادی که خودشان فقیری را می‌شناسند و از نیازمندی او اطمینان دارند، می‌توانند مبلغ فطریه را به او بپردازند. البته این افراد باید فقط طعام یا پول معادل آن را به فقیر بپردازند و چیزی غیر از طعام، مانند پول لباس و وسایل منزل، پذیرفته نیست. همچنین، کسانی که از سادات نیستند نمی‌توانند زکاتشان را به سادات فقیر بپردازند. بنابراین، شخصی که سید نیست، ولو همسر او سید باشد، نمی‌تواند زکاتش را به سید فقیر بدهد؛ چرا که مِلاک، فرد پرداخت‌کننده است. اگر فرد دریافت‌کننده، سید و فقیر باشد، نمی‌تواند زکات فطره‌ افراد غیر سید را دریافت کند. همچنین، مبلغ کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ  2 هزار تومان و کفاره‌ یک روز قضای روزه‌ عمدی، مبلغ 120 هزار تومان است.
احتمال بسیار زیاد روز دوشنبه عید فطر است
دبیر علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: احتمال رویت هلال ماه شوال در کشور از نظر علمی در غروب شنبه غیر ممکن است و ماه رمضان 30 روزه است و به احتمال بسیار زیاد روز دوشنبه پنجم تیر ماه عید فطر خواهد بود. قاسم رستمی  در گفت وگو با فارس افزود:گروه های رصدی از غروب 29 رمضان یعنی روز شنبه سوم تیر ماه اقدام به رصد کرده اند که از نظر علمی شرایط رصد این هلال بسیار سخت است. براین اساس تقویم، ماه رمضان را 30 روزه اعلام کرده است و به احتمال بسیار زیاد ماه رمضان تا پایان روز یکشنبه چهارم تیر ادامه دارد و روز دوشنبه  پنجم تیر ماه عید فطر خواهد بود.

منبع خبر:وب سايت روزنامه خراسان :http://khorasannews.com/