پنج شنبه09/فروردين/1403

مهندس خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به مناسبت 14 تیرماه روز شهرداری و دهیاری از خدمات کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها قدردانی نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، متن پیام مهندس خندان دل به این شرح است :

"فرارسیدن 14 تیرماه روز شهرداری و دهیاری را گرامی داشته و از خدمات شبانه روزی شهرداران و کارکنان شهرداری ها و دهیاران پرتلاش سراسر کشور صمیمانه قدردانی می نمایم .

مدیریت شهری و روستائی در شهرها و روستاهای امروزی نقش اساسی در پایداری و توسعه یافتگی زندگی شهری و روستائی دارد. اثر گذاری مثبت مدیریت شهری و روستائی مستلزم فراهم شدن شرایطی است که مهمترین آن داشتن اختیار و مسوولیت، توانایی تامین منابع مالی پایدار و مشارکت عمومی می باشد؛ زیرا شهرها و روستاهای آینده، نه فقط از لحاظ وسعت و میزان جمعیت بلکه از لحاظ حجم و تنوع فعالیت ها، ارزش های فرهنگی و اجتماعی، قوانین و مقررات، ساختارهای جمعیتی، کاری و حرفه ای؛ با شهرها و روستاهایی که تا به حال شناخته ایم و در آنها به سر برده ایم.

امروزه نگاه سنتی به اداره شهرها و روستاها که درگذشته به ایجاد معابر و خیابان، ساخت مسکن و جمع آوری زباله خلاصه میشد متحول شده و به شهرها و روستاها تنها به عنوان مجموعه ای کالبدی و متشکل از ساختمان ها و خیابان ها نگاه نمی شود بلکه آنها غیر از کالبد، روح و هویتی دارد که شهروندان و روابط اجتماعی و فرهنگی میان آنان، این هویت را می سازند و برای حل مشکلات این حوزه ها، راه حل ها صرفاً کالبدی نبوده و جنبه های مدیریتی و نرم افزاری آن نیز باید مد نظر قرار گیرد.

هم اکنون وظایف شهرداری‌ها با توجه به گسترش شهرنشینی و افزایش درخواستهای گوناگون شهروندان و سازمان ها برای ارائه خدمات مختلف، روز به روز گسترده‌تر می‌شود و شهرداری‌ها بیش از گذشته نیازمند برنامه ریزی های علمی و در عین حال عملی برای اداره موفق شهرها، ارتقای شاخص های شهر و شهروندی، قوانین و مقررات روزآمد، ماشین‌آلات و تجهیزات جدید، ارتقای سطح ایمنی، تردد آسان، تحقق شهرداری الکترونیک، شناسایی درامدهای پایدار، نیروی انسانی متعهد و متخصص، مشارکت مطلوب شهروندان در برنامه‌های شهرداری و ... می باشند.

همچنین تحولات روی داده در حوزه های مختلف طی سالهای اخیر؛ مناطق روستائی کشور را نیز دستخوش تغییر نموده و اداره روستاها نیز با گذشته بسیار متفاوت است و دهیاری ها برای داشتن روستاهایی پویا علاوه بر کشاورزی و دامداری باید به موضوعات اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی و حفظ محیط زیست هم توجه نمایند.

سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها‌ی کشور، افتخار این امر بزرگ را دارد که به عنوان حامی، هادی و ناظم بر امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اقدامات مختلفی را برای ارتقای مدیریت شهری و روستایی در کشور انجام داده و زمینه حمایت از خدمت رسانی بیش از پیش از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهروندان کشورمان را فراهم می آورد و می کوشد ضمن ترسیم چشم اندازهای جدیدی از مدیریت شهری و روستائی؛ زمینه لازم برای روند تکاملی حرکت آنها را مهیا نماید.

ودر ادامه ضمن تبريك به مناسبت 14 تیرماه، روز «شهرداری و دهیاری» را گرامی داشته و از خدمات شبانه روزی کارکنان پرتلاش و خدوم شهرداری ها و دهیاری ها تقدیر و تشکر به عمل می آورم و توفیق روز افزودن و سلامتی آنها را از درگاه خداوند متعال آرزومندم و امیدواریم با همت های برتر کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها، فردائی بهتر در انتظار شهرها و روستاهایمان باشد."